Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Geopolitics of Border Hardening: Protecting Statehood through Re-territorialisation
Mičko, Branislav ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Doboš, Bohumil (oponent) ; Lepič, Martin (oponent)
Predkladaná dizertačná práca sa snaží odpovedať na otázku, prečo štáty stavajú bariéry na svojich hraniciach. S cieľom poskytnúť odpoveď navrhuje nový teoretický prístup založený na prehodnotení diel Carla Schmitta. Táto teória stavia na existujúcich vedeckých poznatkoch a predstavuje koncept nomos (pl. nomoi), ktorý definuje ako základný politický poriadok pozostávajúci z performatívneho spôsobu života a rozdelenia pôdy. Základným argumentom, ktorý práca ponúka, je, že hraničné bariéry sú postavené proti ťažko identifikovateľným cudzincom stojacim mimo tohto poriadku. Práca ponúka sedem prípadových štúdií, v ktorých je proces výstavby bariéry sledovaný bezprostredne s vývojom rôznych faktorov týkajúcich sa jednotlivých nomoi. Výsledky potvrdzujú existenciu ťažko identifikovateľných cudzincov, ktorí rôznymi spôsobmi spochybňujú prísluné nomoi, a ich úlohu v procese vedúcom k výstavbe bariéry. Pre štúdium hraničných bariér to znamená dôležitosť problému cudzosti a identifikácie pri predpovedaní konštrukcie bariér. Okrem toho práca tiež demonštruje potenciálnu užitočnosť nomosu ako analytického nástroja pre geopolitický výskum.
Akkuyu Nuclear Power Plant and Energy Diplomacy: How Construction of the Akkuyu Power Plant affected Energy Diplomacy between Turkey and Russia? A Process Tracing Approach.
Kolay, Bengi ; Holubcová, Jitka (vedoucí práce) ; Ludvík, Jan (oponent)
V roce 2010 byla podepsána smlouva mezi ruským Rosatomem a Tureckem o výstavbě první jaderné elektrárny (JE) v Turecku s názvem JE Akkuyu. Cílem této práce je analyzovat energetickou diplomacii mezi Tureckem a Ruskem v souvislosti s výstavbou Akkuyu. Analýza energetické diplomacie v kontextu JE Akkuyu umožňuje lépe pochopit bilaterální vztahy, národní zájmy, ekonomické úvahy a bezpečnostní zájmy. Ke studiu bylo použito vysvětlení výsledku typu Process Tracing (PT), protože umožňuje analýzy v rámci případu. JE Akkuyu je sama o sobě jedinečná, neboť je první JE postavenou na principu Build Operate and Own (BOO), která je technicky ve vlastnictví Ruské federace. Byly formulovány a testovány tři hypotézy. Výsledkem bylo, že dvě ze tří hypotéz byly prokázány. První hypotéza, která tvrdila, že výstavba JE Akkuyu byla Ruskem použita jako nástroj energetické diplomacie k prosazování národních zájmů, nebyla jednoznačně prokázána, ale měla některé věrohodné indicie. Druhá a třetí hypotéza dokazovaly, že výstavba JE Akkuyu byla ovlivněna energetickou diplomacií a ekonomickými hledisky a že JE Akkuyu negativně ovlivnila energetickou diplomacii mezi Tureckem a Ruskem. Na základě kombinace výsledků PT a přehledu literatury lze dále věrohodně tvrdit následující argumenty. Rusko s pomocí projektu JE Akkuyu zvýšilo...
Aplikace článku 7 Smlouvy o Evropské unii: případy Polska, Maďarska a Rumunska
Sechovcová, Anežka ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Některé členské státy Evropské unie se v současnosti potýkají s krizí právního státu, která se vyznačuje především ohrožením nezávislosti soudnictví, médií nebo svobody slova. Nejkritičtější je situace v Maďarsku a Polsku, kde podle evropských institucí dochází k systematickému porušování této hodnoty. Mezi členské země potýkající se s krizí právního státu patří ale také Rumunsko, a to zejména kvůli ohrožení nezávislosti soudnictví a omezení protikorupčních opatření. Vzhledem k tomu, že je hodnota právního státu zakotvena v článku 2 Smlouvy o Evropské unii, je její porušování důvodem k sankcím. Evropská unie disponuje řadou nástrojů, díky kterým může tyto státy sankcionovat a současně také chránit evropské hodnoty. Mezi ten nejdůležitější patří mechanismus článku 7 Smlouvy o Evropské unii, kvůli kterému může daný členský stát přijít o hlasovací práva v Radě Evropské unie. Diplomová práce díky metodě process tracing sleduje kroky evropských institucí k aplikaci tohoto mechanismu v případech Polska, Maďarska a Rumunska. Cílem práce je stanovit, zda mezi jednotlivými případy existuje provázanost, nebo dominují spíše odlišnosti. Na základě provedené komparace lze konstatovat, že v jednotlivých případech se objevují podstatné rozdíly.
Assessing the Priorities in China's Climate Change Policy-Making: Domestic and International Perspectives
Du, Yiyi ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Tesař, Jakub (oponent)
This thesis investigates the factors that can sufficiently explain China's policy change on climate change issue. We utilize interest-based theory in environmental politics and constructivism to explore the drivers behind China's climate change policy formulation. The theories are tested by process tracing the historical development of China's policy on climate change. The analysis is further complemented by other explanatory factors based on empirical findings, including domestic policy process and the impact of non-state actors. The study finds out that China's climate change policy has experienced positive changes with growing policy stringency. The result shows that China's climate change policy cannot be sufficiently explained by the interest-based theory, the factor regarding ecological vulnerability can be only partially confirmed. Instead, international norms can provide plausible incentives for policy change through the process of socialization. The final policy outcomes are also connected to the interest of the most influential domestic political actor. The study results help us to better understand the environmental politics in China and provides guidelines to predict China's role in international climate change negotiation after the Conference of Parties in Paris.
Germany's commitment to CSDP operations: comparing the cases of the DRC and Libya
Westenberger, Kay Louise ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Beneš, Jan (oponent)
This thesis analyses Germany's commitment to multilateral military operations. Following the research question why Germany participates in some multilateral military operations but not in others, Germany's respective decision-making process regarding troop deployment in the DR Congo in 2006 on one hand and military non-engagement in Libya 2011 on the other hand is traced. By contrasting the concept of strategic culture with a purely rational assessment of the factors of alliance politics, risk-analysis and military feasibility of the operations, the decisiveness of taking into account Germany's strategic culture to explain deployment decisions is stressed. Neither is there a lack of external pressure for German military participation in the case of Libya, nor is the military operation in the DR Congo decisively less risky or militarily more feasible. Rather, Germany's multilateral and anti- militaristic strategic cultural strands affect its decision-making. Next to demanding a thorough justification and legitimization of any military engagement, two red lines for military deployment can be identified. First, Germany refuses to act unilaterally and displays a high reluctance towards military engagement outside the multilateral framework of the UN, NATO or EU. Secondly, Germany rejects to engage in...
Selhání a úspěchy veřejných politik: Případová studie organizační reformy na úřadech práce
Hiekischová, Michaela ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Paulík, Karel (oponent) ; Malíková, Ludmila (oponent)
Práce se zabývá selháním a úspěchem veřejných politik s cílem otevřít toto téma v českém prostředí. Při vymezení teorií selhání a úspěchů veřejných politik vycházím především z prací Marka Bovense, Paula 't Harta a Allana McConnella, které jsou komplexním popisem znaků a dimenzí, jež je třeba při posuzování veřejné politiky vzít v potaz. Ambicí disertační práce však není pouze explorace a následné potvrzení či vyvrácení použité teorie, ale také rekonceptualizace teorie selhání a úspěchů veřejných politik, respektive její doplnění a inovování. Z tohoto důvodu je práce postavena na výzkumném designu případové studie, která za pomoci celé škály metod (kvantitativních i kvalitativních), velmi podrobně a důkladně popisuje případ typického politického selhání. Konkrétně se jedná o reformu úřadů práce, která proběhla ve dvou fázích. V roce 2011 došlo k centralizaci úřadů práce a v následujícím roce 2012 byly veřejné služby zaměstnanosti rozšířeny o všechny nepojistné sociální dávky. Analýza reformy úřadů práce hledá odpovědi na tři otázky, 1) jakým způsobem reforma selhala, 2) proč selhala a 3) jaké měla dopady. Celková struktura disertační práce tedy směřuje ke generalizování, potvrzování a budování teorie selhání a úspěchů veřejných politik. Konkrétní výsledky z případové studie jsou v závěrečné části...
Autorské právo v Evropské unii: vliv zájmových skupin při tvorbě směrnice o kolektivní správě práv
Slabyhoudek, Václav ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem zájmových skupin při tvorbě návrhu směrnice o kolektivní správě autorských práv. Těžištěm práce je období mezi roky 2004 až 2012, tedy prelegislativní fáze. Práce pohlíží na problematiku kolektivní správy perspektivou teorie racionální volby doplněnou institucionalismem racionální volby. Hlavní metodou práce je process tracing - testování teorie. Práce na základě této metody z dosavadního akademického výzkumu týkajícího se vlivu zájmových skupin v legislativním procesu v EU odvozuje dílčí hypotézy, jež jsou následně testovány empirickými důkazy. Analyzovány jsou především primární zdroje - dokumenty EU. K doplnění informací byly provedeny čtyři polo-strukturované rozhovory. Cílem práce je následně potvrdit/ vyvrátit hlavní hypotézu: Konkrétním zájmovým skupinám se během prelegislativní fáze podařilo ovlivnit znění návrhu směrnice o kolektivní správě autorských práv.
Vývoj politiky zaměstnanosti osob s tělesným postižením České republiky : aplikace teoretického přístupu sociální konstrukce cílových populací
Jedlinský, Jakub ; Nekola, Martin (vedoucí práce) ; Tomášková, Vladimíra (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce se zabývá problematikou vývoje systému integrace osob se zdravotním postižením na trh práce v České republice, skrze aplikaci teorie sociální konstrukce cílových populací. Cílem práce je porozumět vývoji podoby sledované politiky, která vychází z předpokládaného vývoje sociální konstrukce vybrané cílové skupiny a její politické moci, za určené časové období. Pro pochopení problému a uvedení do tématu, byl na základě tematické analýzy a studia dokumentů čtenáři představen historicko-společenský vývoj postavení OZP ve společnosti. Sledováno bylo období od devadesátých let až po současnost, které bylo rozděleno do kratších časových úseků. V nich byl za pomocí rozhovorů s oslovenými experty identifikován výsledný policy design. Oslovení aktéři se vyjadřovali také k vývoji sociální konstrukce a politické moci cílové skupiny, což bylo podpořeno studiem dokumentů. V rámci ní byly rozlišovány benefity, nebo zátěže pro cílovou skupinu. Výsledky analýzy prokázaly vztah vývoje sociální konstrukce cílové skupiny k vývoji policy design. V kontextu České republiky došlo k vývoji od pojetí cílové skupiny z pohledu teorie sociální konstrukce cílových populací jako "deviantů" v letech vlády komunistické strany, do skupiny "závislých" po roce 1990. V letech po revoluci vykazuje policy...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.